Struktur, design og realisering
For at skabe en fælles opgavestruktur, en organiseret kreativ proces og gode rammer for frontend udviklerne, arbejder jeg med tre grundpæle:

Forud for designet af en digitale løsning, kan der være et behov for at facilitere skabelsen af en fælles opgavestruktur og proces internet, for at skabe overblik over idéer, koncepter og opgaver, og hvordan de håndteres. Læs mere

Jeg anvender Design Thinking til at forstå brugere, definere problemer og skabe innovative løsninger. Det er en anerkendt non-lineær, iterativ proces. Den anvendes i samarbejde med de personer jeg løser udfordringerne med.

Realiseringen af designet hviler bla. på et godt samarbejde med PO´en og softwareudvikleren. Både i design processen og når designet skal overføres til en backlog og til tests.
Læs mere
Fundament og opgavestruktur
I organisationer og virksomheder er der mange digitale idéer, behov, udfordringer og koncepter. Det skaber ofte ubevist en "Push" opgave kultur med mange forkselligt strukturet mails med for løst defineret opgaver og krav. Men forskning fra MIT
viser, at vi er mere effektive og løser bedre de "rigtige problemer", hvis vi arbejder med en "Pull" opgave kultur.
Hvis der er behov for det, designer jeg en kontekstrelevant proces og struktur for, hvordan opgaver kan organiseres og behandles i en fælles "Pull" form, samt faciliterer estimeringer på, hvad er er mest værdiskabende for brugerne/kunderne og forretningen.
For at sikre at de vigtigste ting er det rigtige sted i pipline og skabe overblik, er det centralt med en tragt i form af en fælles struktur og proces.
Det foregår på et konceptuelt niveau, som ligger før den klassiske udviklings backlog, så det er det rigtige og vigtigste vi har fokus på at designe. - Uden at glemme de mange gode idéer, så de ikke strander i mailbokse og chatlines.
Det foregår på et konceptuelt niveau, som ligger før den klassiske udviklings backlog, så det er det rigtige og vigtigste vi har fokus på at designe. - Uden at glemme de mange gode idéer, så de ikke strander i mailbokse og chatlines.
Relevante artikler:
Improving Organizational Processes with Dynamic Work Design
Nelson Repenning, MIT Sloan faculty
On Running an Office Like a Factory
Cal Newport, computer science professor

Design proces
Design Thinking er en tilgang til innovation hvor brugerens behov, de teknologiske muligheder og forretningskravene mødes.
Det er den proces jeg anvender og faciliterer i samarbejde med andre, når der skal findes og løses designproblemer. Processen er non lineær og består af fem faser som er beskrevet nedenfor.






Fase
Empati

Beskrivelse
Konteksten der designes til undersøges, og de brugere / kunder der som skal anvende designet. Det sker for at forstå fx. brugernes behov, problemer og situationer.
Metoder
-
Skrivebords research
-
Interviews
-
Skygge brugere / kunder
-
Behovs kortlægning
-
Kortlægning af brugerrejser
-
Observere
-
Prøve at forstå
-
Ikke dømmende tilgang
Fase
Definere

Beskrivelse
De data og den viden der er fundet om brugerne, deres behov og deres kontekst i "Empati" fasen analyseres. Derigennem identificeres indsigter og nøgle indsigter. Derud af kan laves en sammenfatning. I form af et designproblem, som løsningen skal adressere.
Metoder
-
​Analyser
-
Skab sammenfatninger
-
Personaer
-
Brugernes / kundernes mål
-
Udfordringer
-
As is scenarier
-
Pain points
-
Identifikation af design problem
-
"How might we..."
Fase
Idégenerering

Beskrivelse
Der skabes så mange idéer som muligt, der kan adressere design problemet, der blev identificert i "Definere" fasen.Det skal ske i et ikke dømmende miljø og gennem kreative og nysggerieg tiltag. Idéerne prioiteres og nøgle idéer udvælges.
Metoder
-
Få idéer (form for brinstorm)
-
Alle idéer er velkommende
-
"Ja, og" tilgang
-
Divergent/convergent
(skabemuligheder/vælgmuligheder) -
Priotriering

Se Eksempel
Fase
Prototyping

Beskrivelse
Med afsæt i idéerne fra "Idegenereings" fasen udvikles prototyper. Det kan fx. være koncepter i form af UX- comics eller low fidity prototyper der kan bruges til at brugerteste.
Metoder
-
"To be" og "Far future" scenarios
-
UX comics
-
Paper mockup
-
Digital wireframing
-
Digital prototypes
-
Keep it simple
-
Fail fast
-
Hurtige iterationer
Fase
Test

Beskrivelse
Test af prototyper med testpersoner og brugere, giver feedback og en dybere forståelse for brugerne, deres behov og udfordringer og hvordan brugerne interagere med løsningen. Den viden kan tages med ind i en ny produktiteration.
Metoder
-
Walk along
-
Tænke højt test
-
Heat maps
-
AB split test
SCRUM, overlevering og softwareudvikling
SCRUM er en agil samarbejdsramme, som anvendes inden for softwareudvikling. Processen foreskriver at teams deler arbejdet op i mål, der skal gennemføres inden for time-boxed iterationer, kaldet sprints.
Neden for vises hvordan jeg, som UX /UI designer, kan arbejde sammen med et team i en SCRUM ramme.



Produktudviklings dialog
Dialog og samarbejde med UX / UI designer, sw arkitekter, backend- og frontend udviklere er helt centralt for udviklingen og realiseringen af et digitalt koncept og design. For at tjekke idéer og muligheder op med deres erfaring og viden og integrere de to domæner.
Jeg arbejder med udviklere fra starten af designproblemet og idé udviklingen. Samt ned i detaljer som komponetbibliotek, assets struktur og naming, samt design overleverings struktur.
Overleveringer & specks
SCRUM beskrivelses strukturen i form af epics og stories danner rammen for overleveringen af mine designs og designspecifikationer.
Det sker i epics, stories, acceptance critierias og tilhørende visuelle designs og beskrivelser til frontend udviklere / leverandører.
Test og tilretning
For at kvalitetssikre det, der bliver udviklet, tester jeg designet, når det ligger klart på en testserver.
Efterfølgende giver jeg feedback fx. i et onlinemøde, eller i form af dokumentation, skriftlige beskrivelser og design af den optimale løsning, som kommer ind i backloggen som bugs eller nye stories.
På den måde sikres kvaliteten af den digitale oplevelse vi udvikler sammen.
Relevane artikler:
What is SCRUM
Video:
What is Scrum? Everything You Need to Know in Under 7 Minutes